Yaklaşan Hac Günleri Dolayısı İle Ramazan Deveci yazdı: Haccı Anlamak...

Şehid Ali Şeriati: “Hac, kişinin Allah'a doğru yükselmesidir” der. Tavaf bu yükselişin en somut göstergesidir.

Yaklaşan Hac Günleri Dolayısı İle Ramazan Deveci yazdı: Haccı Anlamak...
Yaklaşan Hac Günleri Dolayısı İle Ramazan Deveci yazdı: Haccı Anlamak... Ramazan

Şehid Ali Şeriati: “Hac, kişinin Allah'a doğru yükselmesidir” der. Tavaf bu yükselişin en somut göstergesidir. Tavaf’ta sanıyorum bu yükselişi hissetmeyen Müslüman yok gibidir.

Hac ibadeti Hz. Âdem, Hz. Havva, Hz. İbrahim, Hz. Hacer ve Hz. İsmail’in eylemlerinin Müslümanlar tarafından yeniden yapılması ve o kutlu insanları anlama çabasıdır.

Hac; Âdem ve Havva’da tövbenin ve duanın kabul oluşu ve sevgiliye ve rahmete kavuşmadır.

Hac; Hacer ve İsmail’de teslimiyet ve çabadır. Çabanın sonucunda ödüle kavuşmaktır.

Hac; İbrahim’de şeytanla mücadele ve en sevdiklerini Allah’a kurban etmedir.

Hac; Muhammed (a.s) da tevhidi ve adaleti, hayatın yaşamın bütün alanlarına hâkim kılmaktır.

Ve kabul olmuş hac kabul olmuş bir duadır.

Şeriati, Haccı bir ümmet gösterisi olarak nitelendirir ve bu gösteriyi şöyle anlatır:

“Bu gösteride şu unsurlar vardır: Allah, sahnenin yöneticisidir. Gösterilen tema, rol alan kişilerin hareketleridir. Âdem, İbrahim, Hacer ve Şeytan başlıca karakterlerdir. Sahneler Mescidü'l Harâm, haram bölge (mıntıka-i haram), Mes'a (Safa-Merve arası), Arafat, Meş'ar (Arafat'la Mina arasında hacıların gece kaldığı ve şeytan taşlamak için taş topladığı yer) ve Mina'dır. Önemli semboller, Kâbe, Safa, Merve, gündüz, gece, güneş ışığı, güneşin batışı ve kurbandır. Kostüm ve makyaj, ihram, halk ve taksirdir. Son olarak da bu gösterideki rollerin tek oyuncusu bir kişidir; yani sen!”[1]

Hac cinsiyetin, rengin, ırkın öneminin olmadığı kul olarak tüm insanların eşit olarak Allah’ın huzuruna geldikleri yer. İşte burada erkek ve kadın, genç ve yaşlı, siyah veya beyaz, ne olursan olsun her insan hac gösterinin en önemli oyuncusudur.

Sonuçta tüm bu rolleri hepsini bir kişi oynamaktadır. O da hacca niyet etmiş Müslüman. Müslüman’ın bu gösterideki rolünün farkında olarak, Âdem’i, İbrahim’i, İsmail’i, Hacer’i çok iyi tanımalı İbrahim gibi Hacer gibi davranmalıdır.

Bu sahnede İbrahim de sensin, Hacer de sen. Âdem de sensin, İsmail de.

Bu sahne benlikten kurtulma, nefsin arzularından sıyrılarak, İbrahim’i, Hacer’i, İsmail’i yeniden yaşama sahnesidir.  Bu sahne, İbrahim ve Hacer’den tevekkülü, fedakârlığı, mücadeleyi,  sevdiklerinden vazgeçebilmeyi, İsmail’den teslimiyeti, Âdem’den tövbeyi, hepsinden önemlisi Allah’a gerçek anlamda kul olmayı öğrenme sahnesidir.

Onun için hacca giderken benliklerimizden, kibir,  riya haset gibi kötü huylardan arınmalıyız. Bir anlamda, kutsal topraklarda dünyevi duygu ve düşüncelerden sıyrılıp,  hacda bütün bir zamanı ibadet ve dua ile değerlendirmeliyiz. Çarşı, pazar turistik gezi düşüncesinden sıyrılmalı Kâbe yerine çarşı tavafı kesinlikle yapmamalıyız. Kutsal topraklarda geçirilen saniyeler bile boş ve malayani şeylerle geçirilmemelidir. İbrahimî, Hacerî bir kimliğe bürünmemiz gerektiği unutulmamalıdır.

Hac bir anlamda hac günleri boyunca itikâfta yaşamaktır.  Hac Mikat’ta ihramla başlar. İhram bir anlamda kefen giymek gibidir. Dünyevi olandan sıyrılmaktır. Benlikten ayrılmaktır. Artık kibrin zerresini bile taşıyamazsın.  Allah’a teslim olarak yok olmalısın. Artık harama düşmemek için kimi helallerden bile sakınmalısın. Ve âlemlerin Rabbine kulluğunu, nefsini ayaklarının altına aldığını, sadece Allah’a kul olduğunu ilan etmelisin.

Artık Lebbeyk diyorsun,

Lebbeyk; sömürü ve despotizmden Allah'a yükselme

Allah'a koş! İhramlıyken, "lebbeyk" de. Allah seni çağırıyor. Artık O'na cevap verme ve tamamen itaat etme zamanıdır: "Lebbeyk [buyur] Allah'ım lebbeyk; hamd ve nimet senin için, mülk de senin için. Senin ortağın yok, lebbeyk! "Dünyanın sömürücü, dolandırıcı ve despotik süper güçlerini reddeden insanlar bağırıyorlar: "Lebbeyk, Allahumme lebbeyk!".[2]

Lebbeyk hareketin Kâbe’ye değil Allah’a olduğunun bir ifadesidir. Kâbe sadece haccın rükünlerinin icra edildiği mekânlardan biridir. Hedef Allah’la buluşmaktır.

Onun için Hac için ihrama girilince önce Arafat’a, Arafat’tan Müzdelife’ye, Müzdelife’den Mina’ya daha sonra Kâbe’ye gidilir.  Kâbe’de önce ziyaret tavafı, sonra say en son veda tavafı ile Allah ile buluşmanın kemal noktasına ulaşılır. Final yine tavaftır.

(Bu yazı Yazarın “Vahiy İklimine Yolculuk- Hac Günlüğü” kitabından alınmıştır.)

 

 

 

 

 

[1]Ali Şeriati; Hacc, Şura Yayınları

[2]Ali Şeriati; Hacc, Şura Yayınları

 

Sende Yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR X
Nesibe Aşkar Yazdı: Bir Kuş Tüyü Eksik
Nesibe Aşkar Yazdı: Bir Kuş Tüyü Eksik
Yıldıray Oğur Filistin Cesur Kızı Ahed Tamimi'yi yazdı: Sarı Saçlarından Sen Suçlusun!
Yıldıray Oğur Filistin Cesur Kızı Ahed Tamimi'yi yazdı: Sarı Saçlarından Sen Suçlusun!